۱۳۹۲ فروردین ۱, پنجشنبه

باز روز از نو روزی از نو :ناصر اطمینان!

باز روز از نو روزی از نو

 nowrooz, (2)



 

چه حوصله ای؟!

رو کم کنی هم حدی دارد!

 

می چرخید زمین

به دور خود

                   خورشید هم

و ماه که شب ها تک افتاده بود

کاری نداشت جز آنکه

          دنبال ستاره ی خود بگردد

در آسمان

شاید ستاره ی او

آن کورسوی چشمک زنی بود که

                   میلیون ها سال نوری

پیش از این

                                      مرده بود...

 

کجا بودیم، چه می گفتم، هان؟

که ما باز بگوییم روز از نو روزی از نو؟!

 

و نوروزی دیگر خرامان از راه می رسد

و من دوباره در تدارک هفت سین

و باز مادر،

یاد مادر ...

 

متنی از پیش نوشته بود مادر

                             پدر هم

و معلم متنی دیگر

                    مدیر هم

و من کوششی تا باز

از نو تکرار شوم

                   ملغمه ای از فرامتن های زنگ زده

                   با اسانس هایی شبه مدرن:

-         " این حرف ها به تو نیا مده،

گوساله ی بی شعور!"

-         " برو دستت را بشور،

آفرین پسر خوب!"

-         نکن، عزیز من، نکن!

 

مرتضا اما عصیان بود

          خدای گونه ای دیگر

و بِرِشت متفاوت

سکویی که باید پرتاب شد از آن

و مارکس که همه چیز را می دانست

                             روحی آشفته

-که بی آنکه دست تو باشد-

                             حلول می کرد در تو

و انقلاب، شطرنج بازی که

فقط شاه را هدف گرده بود

                   تا تو بعد از این همه سال

                   تازه دو زاری ات بیفتد که

                   قربانی ای بیش نبودی، نیستی

                   در پنجه ی "فیشر"

                   هر چند رفیق "اسپاسکی" کار کشته و قدر...

و باز نوروز از راه می رسد

و این بار،

دست های نوه ام در دست های من

به دیدار حاجی فیروز می رویم

                   و میر نوروزی

                   که این بار قرعه ی فال

                   به نام من افتاده است

آتش گرمای خوبی دارد

در این سرمای پاییزی

-" بیا از روی آتش بپریم"

نوه ام دستم را می گیرد

سوی آتش می رویم

 

خوابم را بر هم می زند

صدای انفجار ترقه ی چهار شنبه ی آخر سال

حرفم را می خورم در گلویم:

-         " مواظب با...!"

 

کجا بودیم، هان؟

 

نوروز از راه می رسد

 

و من با خود فکر می کنم

آیا باز هم روز از نو روزی از نو...

 

ناصر اطمینان

نوروز 1392

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر